Afscheid nemen

Afscheid nemen.
Heel vaak hoor ik in individuele sessies: “ik ga het anders doen”, “ik ben d’r klaar mee”, “ik wil dit niet meer”. Hele mooie voornemens om te komen tot verandering maar in sommige situaties niet geheel reëel. Want hoe verander je als jij je hele leven al zo gehandeld hebt? Of hoe verander je als je een dierbare hebt verloren na een lang en intensief ziekbed? En hoe verander je als je al jaren in een vorm van een relatie hebt gezeten wat niet werkte?
Kortom; mooie voornemens maar niet altijd (in een korte tijd) haalbaar. Daarmee kom ik op het onderwerp “rouwverwerking”.

Wat is rouw?
Als je iets of iemand verliest die je erg dierbaar was, ben je in de rouw. Rouw is het antwoord dat je geeft op het verlies van datgene. Je moet nu leren leven met het gemis. Dat kan zijn het verliezen van een dierbare, maar ook het verlies van je baan of relatie. Vergeet hierbij ook niet het opgeven van een wens of toekomst, zoals bijvoorbeeld na een langdurig IVF traject je kinderwens moeten opgeven.

Ieder op zijn eigen manier
Rouwen is gevoelens verwerken en gedachten bewerken. Momenten van bezig zijn met het verlies en met momenten van afleiding en doorgaan met je leven, het leven zonder datgene wat je mist. Geen twee mensen rouwen hetzelfde. Ieder doet dat op zijn of haar eigen manier. Elk rouwproces is uniek in hoe het verloopt, hoe lang het duurt en hoe intens het is.
Jouw manier van rouwen heeft te maken met wie je bent, hoe je geleerd hebt je te hechten aan anderen en met verlies om te gaan. Het kan zijn dat je soms jezelf niet meer herkent. Je was vroeger bijvoorbeeld nooit zo kortaf. Ook kun je last hebben van lichamelijke klachten. Zo kun je pijn hebben in je nek en schouders en je misselijk voelen of slecht slapen. Naast negatieve gevoelens als angst, boosheid of wanhoop, kun je ook positieve gevoelens als liefde en soms ook opluchting ervaren. Gedachten als: ‘Ik moet sterk zijn’ of: ‘Niemand begrijpt me’ komen vaak voor.

Hoe voorkom je dat je grip verliest?
Om te voorkomen dat je het gevoel krijgt dat je je grip verliest, kan het helpen aandacht te besteden aan hoe jij je verlies verwerkt en je bewust te worden hoe jouw rouwproces eruit ziet.
Er is geen goed of fout in de rouw. Jij rouwt zoals jij rouwt. Wel is het belangrijk te onderzoeken of jouw manier van rouwen je helpt of niet helpt. Je kan stil staan bij hoe je reageert op het verlies, hoe je omgaat met je gevoelens en gedachten, hoe je zorgt voor jezelf en of je je door je omgeving gesteund voelt of niet. En wat je daarin kunt en wilt veranderen. Verlies overkomt je, rouw verwerken doe je.

Hierbij wilde ik jullie het onderstaande filmpje niet onthouden.
Een paard functioneert in een kudde. Op het moment dat er eentje uit de kudde overlijdt, is er ook sprake van rouwverwerking. In dit filmpje zie je twee paarden afscheid nemen van een dierbare kuddegenoot.

Wat je ziet is dat de paarden telkens weer de kans krijgen om naar hun overleden kuddegenoot te gaan. Ze raken hem aan, staan te likken en te kauwen terwijl er geen voedsel aanwezig is. Dit wijst onder andere op een bepaalde mate van stress bij het paard.

Mooi om te zien dat zij de tijd krijgen om dit verlies te kunnen verwerken.

Klik voor het filmpje op deze link: http://www.youtube.com/watch?v=KPrwzQ1W_iY&sns=em

Geef een antwoord