5 tips tegen een baaldag… (voor als écht alles even tegenzit)

Als die ene klant tóçh af zegt terwijl ik net alles aansluitend gepland had, als die teamsessie na een onwijs leuke intake tóch niet doorgaat, als mijn zoon net de boel onder plast als ik hem aan het verschonen ben en naar het werk moet, als de oppas niet kan komen terwijl ik een héle belangrijke afspraak heb…. Kortom, niet altijd ALLES gaat goed. Ook niet bij mij…

De meeste dagen hebben wel iets positiefs in zich, als je er maar hard genoeg naar op zoek gaat. Maar wat als op een dag echt alles tegenzit en je niet anders kunt dan klagen? Over je fietsband die stuk is gegaan vlak vóór je afspraak of die regenachtige en koude dag terwijl je een dagje uit hebt gepland of die toets waar je zo goed voor had geleerd maar waar je een onvoldoende voor hebt gehaald… Op zo’n dag wil je misschien op de bank zitten met een zwaar gefrustreerd gevoel! Maar hoe ga je nu om met zo’n baaldag? Wat als alles tegenzit? Dit zijn 5 tips tegen een baaldag.

1.  Klagen mag, maar klaag met mate

Als je een baaldag hebt, dan wil je daar misschien je ei over kwijt. Een goed gesprek kan zeker helpen als het gaat om een probleem waarover je je hart moet luchten. Maar wat nu als er eigenlijk niets te doen is tegen het probleem waarover je klaagt? Heel lang klagen over de gemiste trein heeft in zo’n geval bijvoorbeeld niet altijd zin. Probeer op een baaldag eens om je ‘klaagtijd’ te beperken tot zo’n vijf of tien minuten als het om iets vervelends gaat wat niet je leven beheerst. Na vijf minuten spreek je jezelf streng toe: “Oké, onderwerp afgesloten!”. Misschien helpt het je om niet in die negatieve spiraal te blijven hangen.

2. Maak op je baaldag tijd voor iets leuks

Door ineens aan iets positiefs te denken, helpt op een baaldag niet altijd. Misschien is er wel simpelweg helemaal niets leuks gebeurd op zo’n dag. Wel kun je in dat geval heel bewust iets leuks inplannen. De dag is nog niet ten einde, dus probeer er ’s avonds nog iets van te maken. Zet bijvoorbeeld je favoriete serie op, neem een heerlijke uitgebreide douche of ga er bewust even op uit. Of bel die vriendin op voor een gezellige avond samen films kijken. Natuurlijk gaat die baaldag dan niet zomaar weg, maar het kan je wel helpen om even je zinnen te verzetten.

3. Kijk bewust terug op iets wat wél leuk was

Misschien had deze baaldag helemaal niets leuks in zich. Maar er zijn vast momenten waar je wel met plezier aan terugdenkt. Denk aan vakanties, dagjes weg of bijzondere mijlpalen in je leven. Kijk bijvoorbeeld eens foto’s terug of pak er weer een tekst of lijstje bij dat je op dat moment hebt geschreven. Herinneringen ophalen kan ervoor zorgen dat je weer even het fijne gevoel van dat moment terughaalt. Ook al is het misschien maar een klein beetje, soms is dat net wat je nodig hebt.

4. Zoek positiviteit op

Op een baaldag zie je misschien zelf niet zoveel positiefs. Wil je toch wat positiever naar de dag kijken? Zoek dan eens heel doelgericht positiviteit op. Hoe? Nou, je kunt bijvoorbeeld een comedyserie kijken, blogs lezen waar je blij van wordt of er een grappig boek bij pakken. Natuurlijk slaat je stemming dan niet in één keer om, maar het zou al leuk zijn als zoiets je weer een heel voorzichtige glimlach op je gezicht bezorgt. In ieder geval zeker het proberen waard wat mij betreft!

5. Ga vroeg naar bed

Heb je al van alles geprobeerd en ben je helemaal klaar met deze baaldag? Dan is er altijd nog een redmiddel om echt een einde te maken aan je dag. Accepteer dan gewoon dat je dag niet zo fijn was. Zoek op tijd je bed op en stel alvast een lijstje samen voor de (leukere) dingen die je morgen wilt gaan doen. Soms is de gedachte “Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen” zo slecht nog niet. Misschien moet je gewoon de dag net iets vroeger afsluiten om de volgende dag hopelijk een minder vervelende dag te beleven.